Virallinen totuus -blogi

Elämä pelissä

Nuorempana harrastelin kilpapelaamista pääosin Americas Army -nimisessä nettipelissä. Pelailin vain huvikseni, kunnes joku kysyi minua joukkueeseensa. Alkuaika kului huvipeleissä ihaillen korkeimman sarjatason pelaajia. Heidät kohdatessaan tiesi jo hävinneensä – olivathan he kovempia kuin minä. Lopulta joukkue, jossa pelasin nousi kaikille avoimelta tasolta Intermediate -tasolle. Otimme pelin enemmän tosissamme ja huomasimme pärjäävämme aika hyvin. Seuraavassa liigassa meidät nostettiinkin Inviteen, joka on korkein sarjataso. Huomasimme, että voitimme monia tiimejä, joita aiemmin katsoimme ihaillen. Muistaakseni päädyimme 12 joukkueen liigassa 3. tai 4. sijalle.

Muiden antama arvostus ja pärjäämisen itse huomaaminen vapauttivat olemaan ”parempi” kuin aikaisemmin olin. Vaikka peli olisi hallussa, ilman vapautta käyttää taitojani vapaudesta ja rauhasta käsin en olisi pärjännyt. Tarvitsin siis vapauden olla sitä mitä jo olin.


”Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siellä on vapaus.” 2. Kor. 3:17


Pelatessa opittu tuntuu pätevän myös uskonelämässä. Jos meiltä vaadittaisiin jotain, jäisimme paineen alle. Yrittäisimme kelvata. Jeesus kuitenkin täytti kaiken ja toi vapauden. Herran käytössä pienen pojan eväät riittivät ja ne riittävät tänäkin päivänä. Se on Raamatun lupaus.


”Mutta se, joka kiinnittää katseensa vapauden täydelliseen lakiin ja jää sen ääreen, ei unohda kuulemaansa vaan tekee sen mukaisesti, ja kerran hän on saava kiitoksen siitä mitä tekee.” Jaak. 1:25


Juuri vapaus Kristuksessa saa meidät eläväksi. Kun katsomme Kristusta, se vaikuttaa myös tekoihimme, mutta jos siirrämme katseemme tekoihimme, huomaamme etteivät ne riitä. Näin pääsemme taas katsomaan Kristusta. Armossa oleminen ei ole omavoimaista pyristelyä, koska pohjalle jää vain Kristus.


Pelatessa ajattelin, minä muut oikein minua pitivät ja sitä, minä itse pidin itseäni verrattuna muihin. Näiden asioiden korjaantuminen vaikutti pelaamiseeni hyvin positiivisesti. Jumala on Raamatun kautta ilmoittanut, että sinä riität. Jeesuksessa on vapaus olla sitä mitä on. Se perustuu Jumalan Sanaan, joten se pätee ennen kaikkea muuta. Ole vapaa!



Teksti: Pasi Malkasilta

Harjoittelija


Palaa otsikoihin